Het is niet altijd gemakkelijk om succesvol te zijn als je een bedrijf draaiende wilt houden. De economische crisis heeft zijn effect op iedere branche achtergelaten en er moet hard worden gewerkt om het hoofd boven water te houden. De klant moet naar de winkel worden gelokt om ervoor te zorgen dat er een aankoop wordt gedaan en de concurrentie moet voor worden gebleven. Om dit mogelijk te maken kun je op verschillende manieren reclame maken. Op welke manier je dit aanpakt, is sterk afhankelijk van het soort product of dienst dat je aanbiedt. In de eerste plaats is het belangrijk om te bepalen, voor wie je product of dienst geschikt is. Broadcasting of narrowcastingWanneer je iets aanbiedt dat is bedoeld voor iedereen, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen doelgroepen, kun je broadcasting toepassen. Een gerichtere vorm van reclame maken, narrowcasting, is echter meer geschikt wanneer je een specifieke doelgroep aan wilt spreken. Als je iets aanbiedt dat is bedoeld voor een bepaalde doelgroep, kan narrowcasting de manier zijn om deze doelgroep te bereiken. Met narrowcasting wordt reclame gemaakt op een bepaalde plek en op een bepaald tijdstip, die zijn gekozen op basis van het soort mensen dat zich op dit moment op deze plek bevindt. Gerichte reclameNarrowcasting vindt plaats via digitale schermen, die op bepaalde plekken zijn opgehangen. Je kunt hierbij denken aan horecagelegenheden, winkels en straten. De reclameboodschappen die op de schermen worden afgespeeld, zijn speciaal uitgekozen op basis van het soort mensen dat zich op een bepaald moment op de plek bevindt. In de middag zullen de reclameboodschappen bijvoorbeeld gericht zijn op winkelende ouders, terwijl in de avonduren jongeren eerder worden aangesproken. Op deze manier kun je met narrowcasting precies de juiste doelgroep aanspreken en dus op een zeer effectieve manier reclame maken. |
Narrowcasting |