Wistjij
Image default
Banen en opleidingen

Een docent als coach

Het vak van docenten is de laatste jaren regelmatig in het nieuws geweest, omdat er een heus en groot lerarentekort dreigt. Dit is een voorbeeld van een van de vele gevolgen van de verwachte vergrijzing. De docenten die al jarenlang vol passie en liefde hun vak hebben kunnen uitoefenen, mogen gaan genieten van het welverdiende pensioen. Daarom zijn er natuurlijk nieuwe docenten nodig, maar ook is het belangrijk dat de huidige docenten passie hebben en houden voor het vak en dat een docent als coach kan gaan fungeren, om zo het vak nog iets breder en uitdagender te kunnen maken.

Wat doet een docent als coach?

Het beeld dat je krijgt van een docent is misschien wel dat hij of zij al een beetje fungeert als coach voor zijn of haar leerlingen, maar door je als docent verder te verdiepen in het coachen van de leerlingen, kun je andere vlakken stimuleren dan die je misschien al door had. Leerlingen coachen gebeurt voornamelijk door het meer aandacht geven aan de leerlingen als individueel. Er wordt niet meer alleen gekeken naar het geheel aan poppetjes in de klas, maar ieder poppetje wordt extra geholpen en begeleid om zo het beste resultaat te kunnen behalen.

Leerlingen onder een vergrootglas

Door iedere leerling individueel te observeren, zie je natuurlijk de sterke en minder sterke kanten van de leerling en daar kun je als docent, maar daar kan de leerling zelf ook vaak nog een hoop van leren. Veel mensen maken vervolgens de fout om een grote nadruk te leggen op het vlak waar verbetering plaats kan vinden, maar hierdoor wordt er vaak vergeten wat er wel goed gaat. Door meer te focussen op de talenten, leren leerlingen waar zij goed in zijn en worden zij enthousiast over hun eigen kunnen. Dat is erg belangrijk voor het zelfvertrouwen wat vaak in de schooltijd wel eens ontbreekt.

De toegevoegde waarde van een coachende docent

Door als coachende docent een goede balans te vinden over verbeterpunten en enthousiaste complimenten te geven over de goede punten van leerlingen en hier samen met het kind op terugkijkt en ook blijft reflecteren, blijft het kind aan zichzelf werken en ontstaat er ook nog eens een fijne band. Door leerlingen onderling te laten reflecteren, heeft dit onderling ook een positief effect waardoor het in alle gevallen een win-win-situatie is. Het kan daarom een echte toegevoegde waarde zijn om als docent te gaan verdiepen en in de rol van coach voor de leerlingen. Het kan voor iedereen winst opleveren.