Automaat spoelen, ook wel flushen genoemd, is een vorm van onderhoud. Tijdens het spoelen wordt ruim 95% van de oude olie verwijderd en vervangen door nieuwe verse olie. Daarnaast wordt de automaatbak volledig gereinigd. De automatische transmissie olie (atf) vervuld belangrijke taken binnen de automaat. Daarom is het gebruikelijk om de olie na verloop van tijd te verversen, aangezien de olie verbrand tijdens het rijden, waardoor de werking verslechterd. Olie verversen kan op twee manieren: handmatig of via een spoeling. Wij zullen eerst kijken naar het verschil van deze twee en daarna naar voordelen van het spoelen van de automaat. Wij hopen u hiermee genoeg informatie te geven over of u wel of niet uw automaat hoeft te spoelen.

Handmatig of spoelen

Als we kijken naar het verversen van de olie binnen een automaat, zijn er een paar verschillen tussen handmatige verversing en automatische verversing door middel van een spoelmachine. De spoelmachine ververst ruim 3x zoveel olie ten opzichte van een handmatige verversing. Bij deze verversing met de hand, wordt enkel de olie in de carterpan ververst. De spoelmachine geeft de mogelijkheid om alle olie in de automaat, koppelomvormer en de warmtewisselaar te vervangen. Uiteindelijk ververs je door middel van een spoeling ruim 95% van alle oude olie. Daarnaast wordt de spoeling uitgevoerd door professionals. Bij Flushed spoelt het team dagelijks de automaten van klanten, hierdoor zijn ze enorm gespecialiseerd en kan er topresultaat gegarandeerd worden. Dit scheelt u de moeite om kennis op te doen over het handmatig verversen van olie en uiteindelijk valt het prijsverschil mee, want bij het handmatig verversen moet u uiteraard ook een bepaalde hoeveelheid olie kopen. Dit maakt automaat spoelen de effectiefste manier om de olie binnen uw automaatbak te verversen.

Naast het verversen van de olie wordt er een reinigingsproces uitgevoerd. Er wordt reinigingsmiddel toegevoegd aan de spoelmachine, die deze vervolgens door de automaatbak spoelt. Dit verwijderd al het gevestigde vuil binnen uw automaat. Dit vuil dringt binnen uw automaat tijdens het rijden en vestigt zich vervolgens op cruciale plekken in de automaat. Daarnaast laten ijzeren deeltjes los in de automaat, die vervolgens gaan slijten. Door deze slijtage laten nog meer ijzeren deeltjes los en wordt het proces verergert. De slijtage veroorzaakt nare klachten. Deze deeltjes worden ook verwijderd tijdens de spoeling. Uw hele automaatbak is vervolgens schoon en kan weer naar behoren functioneren. Het spoelen van de automaat is de enige vorm van onderhoud dat uw bak kan reinigen. Dit is dan ook een enorm voordeel.

Wanneer het spoelen van de automaat niet regelmatig wordt gedaan, kunnen er klachten ontstaan. De verbrande olie samen met het vuil en de losgekomen ijzerdeeltjes zijn erg schadelijk voor uw automaat. Erge klachten ontstaan vaak na 200.000 gereden kilometers. Experts zeggen dat voor optimaal onderhoud, de automaat om de 80.000 kilometer gespoeld dient te worden. Wanneer dit spoelingsinterval wordt gehandhaafd, kan de automaat vrijwel eindeloos mee. Daarom concluderen wij dat het wel een goed idee is om uw automaat te spoelen.