Voor sommige mensen is iets doen of het resultaat behalen al voldoende motivatie Dat is natuurlijk een hele mooie drive. Alleen veel mensen hebben soms net wat meer nodig, om gemotiveerd te raken. Soms ook wel logisch, je hebt ook beloningen nodig, zoals geld, om te voorzien in jouw levensonderhoud. De vorm van de beloning kan wel verschillen. Wat de ene persoon een motiverende beloning vindt, hoeft een ander totaal niet motiverend te vinden. Het is een behoorlijk individuele aangelegenheid. Black bananas als motivatieHet gaat ook om een goede inzet van een beloning, zodat het goed kan werken. Veel mensen beginnen bijvoorbeeld met hardlopen. Dan willen ze eerst allemaal dure hardloopschoenen en leuke Black Bananas kleding en vervolgens gaan ze welgeteld één of twee dagen een keer hardlopen. Hartstikke zonde natuurlijk, van het kopen van die dure hardloopschoenen en hardloopkleding. Wat kun je dan wel doen? Begin eerst met hardlopen op oude schoenen en met kleding die je nog hebt. Ga vervolgens een aantal beweegdoelen opstellen. Als jij je dan bijvoorbeeld twee weken jouw doelen hebt behaald, ga je eens goede hardloopschoenen kopen. En, na nog twee goede weken, ga je die Black Bananas kleding kopen. Intrinsieke motivatieHet is waar dat intrinsieke motivatie vaak sterker is dan motivatie die je van buitenaf haalt. Maar, praktisch denken is niet verkeerd. Een beloning hoef je ook niet altijd in spullen terug te zien. Er zijn verschillende soorten beloningen. Zo kan resultaat een beloning zijn, maar ook de weg die je aflegt, je leert wellicht dingen. Dit zijn meer de interne beloningen. Die mooie hardloopschoenen kopen, valt natuurlijk onder een beloning van buitenaf. Heb je toch af en toe een externe beloning nodig? Denk dan bijvoorbeeld aan het meedoen van een hardloopwedstrijd. Het publiek, beter gezegd de aandacht van het publiek, kan ook een beloning zijn. Is het ene slechter dan het andere? Dat mag je zelf bepalen. Feit is, dat beloningen, als je ze goed inzet, wel degelijk kunnen helpen om gemotiveerd te blijven. |