Het is duidelijk te zien dat al enkele jaren achter elkaar de populariteit van de elektrische fiets aan het stijgen is. De elektrische fiets zorgt ervoor dat steeds meer mensen gebruik kunnen maken van ondersteuning tijdens het fietsen. Ideaal voor bijvoorbeeld senioren. Het is namelijk goed mogelijk dat de lichamelijk conditie op die leeftijd langzaam achteruitgaat. Naast de gewone fietsen zijn er ook elektrische vouw- en bakfietsen verkrijgbaar.

Voor de sportieve fietser zijn er ook elektrische mountainbikes te koop. Uiteraard staat de ontwikkeling niet stil op elektrisch gebied en inmiddels zijn er ook al elektrische racefietsen op de markt gekomen. Een uitermate geschikte fiets voor echte wielerfanaten die met deze racefiets een hoger snelheid kunnen halen. Dit komt vooral doordat de fiets de wielrenners nog meer kracht en vermogen geeft.

In 2018 een duidelijke toename naar het zoeken van de woorden elektrische fiets

In het jaar 2018 kunnen we heel goed zien dat het zoeken naar elektrische fietsen fors is gestegen. Een verklaring hiervoor is onder andere de periode waarover deze percentages bekend zijn. Als we naar die cijfers kijken zien we duidelijk een verschil met andere jaren. De cijfers geven aan dat er in 2018 voor het eerste jaar op rij meer gezocht wordt naar e-bikes dan naar gewone fietsen. 

Het zoeken in Google naar Stella en Amslod fietsen

Er is ook onderzocht hoe vaak mensen zoeken in Google naar Stella- en Amslod fietsen in een bepaalde periode. Om dit te kunnen onderzoeken heeft men hiervoor de zoek gegevens verzamelt van de periode september 2014 tot juli 2018. Het is vanzelfsprekend dat er ook is gekeken naar hoe vaak er is gezocht naar Stella- en Amslod e-bikes. De drie belangrijke zoekwoorden voor het fietsenmerk Stella: Stella elektrische fiets, Stella e-bike en Stella fietsen prijzen.

Voor het onderzoek is bij het fietsenmerk Amslod vooral gekeken naar de zoekwoorden: Amslod elektrische fiets, Amslod en Amslod e-bike. Uit de analyse blijkt dat er in 2014 in Nederland ongeveer 13.630 keer per maand naar Stella fietsen werd gekeken of gezocht. In vergelijking met dit jaar 2018 is tot de maand augustus iedere maand zo ongeveer 54.360 keer gezocht en gekeken naar Stella fietsen. Daarnaast werd er in 2014 gemiddeld genomen maar 24 keer per maand gezocht naar het fietsenmerk Amslod. 

Conclusie: het zoeken naar een bepaald merk elektrische fiets is flink gestegen

Als alle gegevens naast de gegevens leggen van de algemene zoekwoorden elektrische fiets, dan zie je een heel duidelijk verschil. Het zoeken naar een bepaald of specifiek merk is vooral gestegen. Marktonderzoeksbureau Marktdata.nl constateert dat de elektrische fiets inmiddels de ‘gewone’ fiets voorbij is in het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google.

 

Wist je dit over Fietsvergelijkers?