Als schrijver kun je soms nog wel eens iets te enthousiast te werk gaan. Het boeken drukken is succesvol verlopen, maar je hebt misschien iets meer exemplaren besteld dan nodig was. We kunnen ons voorstellen dat je enthousiast bent over je werk, maar je kunt ook iets te ver gaan. Desalniettemin is het leed al geschied en heb je nu een grote oplage. Gelukkig hoef je niet te wanhopen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je boeken nog aan de man te brengen. Echter is dit voor iedere onafhankelijke schrijver zonder uitgever een grote uitdaging. Hoe krijg je dit alsnog voor elkaar?

Maar reclame voor je boek via social media

Als schrijver is een aanwezigheid op social media een aanrader. Zowel op Twitter als op Facebook kun je een nieuw publiek aanboren als je deze sites slim gebruikt. Facebook is hierbij vooral een reservoir om nieuws op te delen. Zo kun je een eigen Facebook pagina maken waar liefhebbers van je boeken elkaar kunnen vinden. Op Twitter draait het meer om je persoonlijke aanwezigheid. Heb je een interessante of afwijkende mening over zaken? Schroom niet om het te delen. Ook humor doet het altijd goed onder (potentiële) lezers. Zo kun je alsnog nieuwe mensen bereiken en meer boeken verkopen. En kom je alsnog van die grote oplage af.

Koop advertenties

Daarnaast is het mogelijk om advertenties te kopen. Waar een aanwezigheid op social media een gratis manier is om reclame te maken voor je boek, zul je voor advertenties wel in de buidel moeten tasten. Er zijn diverse soorten advertenties waar je voor kunt kiezen. Advertenties kunnen offline geplaatst worden, zoals in een magazine of in de krant. Daarnaast kunnen er reclames gekocht worden voor op TV, radio of internet (YouTube). Tevens kan er geadverteerd worden via Google. Als iemand bijvoorbeeld op ‘boeken’ zoekt, zien ze jouw ad. Ook dit kan potentieel nieuwe lezers aantrekken.

Organiseer een prijsvraag

Heb je nog een aantal boeken over en weet je niet precies hoe je er vanaf komt? Een mogelijkheid die je hebt is om een prijsvraag of andere ludieke actie te organiseren waarbij als prijs boeken worden weggeven. Mensen houden er van om dingen te winnen dan wel dingen gratis te krijgen. Een ludieke actie is de perfecte manier om van je grote oplage af te komen en om jouw boek aan de man te brengen. Wie weet kopen mensen alsnog je boek als ze niet de prijsvraag winnen.

Weggeefactie in combinatie met winkel

Kom je echt niet van je boeken af? Het is mogelijk om een samenwerking aan te gaan met een winkel, drogisterij of iets vergelijkbaars om een weggeefactie te doen. Bijvoorbeeld bij 20 euro aan boodschappen ontvang je dit boek. Waarschijnlijk kun je hier nog een som geld voor ontvangen en je raakt je flinke oplage kwijt.