Vanwege de wijdverspreide schade die stress kan veroorzaken, is het belangrijk om je eigen limiet te kennen. Maar hoeveel stress “te veel” is, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen lijken in staat te zijn om te rollen met de stoten van het leven, terwijl anderen de neiging hebben om af te brokkelen in het gezichtsveld van kleine obstakels of frustraties. Sommige mensen gedijen zelfs op de opwinding van een stressvolle levensstijl. Hoe je de stresssignalen kunt herkennen kun je hier o.a. op de site van Ruud Meulenberg lezen. In dit artikel geven we je in iedergeval een aantal handige tips.

Factoren die van invloed zijn op je stresstolerantieniveau zijn onder andere:

Uw ondersteuningsnetwerk

Een sterk netwerk van ondersteunende vrienden en familieleden is een enorme buffer tegen stress. Wanneer je mensen hebt waar je op kunt rekenen, lijkt de druk van het leven niet zo overweldigend. Aan de andere kant, hoe eenzamer en meer geïsoleerd je bent, hoe groter het risico om te bezwijken voor stress.

Je gevoel van controle

Als je vertrouwen hebt in jezelf en je vermogen om gebeurtenissen te beïnvloeden en door te gaan met uitdagingen, is het makkelijker om stress te overwinnen. Aan de andere kant, als je gelooft dat je weinig controle over je leven hebt, dat je overgeleverd bent aan de genade van je omgeving en omstandigheden, is de kans groter dat stress je van je stuk brengt.

Jouw houding en kijk op de dingen

De manier waarop je naar het leven kijkt en de onvermijdelijke uitdagingen maakt een enorm verschil in je vermogen om met stress om te gaan. Als je over het algemeen hoopvol en optimistisch bent, ben je minder kwetsbaar. Stressharde mensen hebben de neiging om uitdagingen te omarmen, hebben een sterker gevoel voor humor, geloven in een hoger doel en accepteren verandering als een onvermijdelijk onderdeel van het leven.

Je vermogen om met je emoties om te gaan

Als je niet weet hoe je jezelf moet kalmeren als je je verdrietig, boos of verontrust voelt, heb je meer kans om gestrest en geagiteerd te raken. Het vermogen om je emoties te herkennen en er op de juiste manier mee om te gaan, kan je tolerantie voor stress vergroten en je helpen om te herstellen van tegenslag.

Je kennis en voorbereiding

Hoe meer je weet over een stressvolle situatie, inclusief hoe lang deze zal duren en wat je kunt verwachten, hoe makkelijker het is om ermee om te gaan. Als u bijvoorbeeld naar een operatie gaat met een realistisch beeld van wat u na de operatie kunt verwachten, zal een pijnlijk herstel minder stressvol zijn dan wanneer u verwachtte dat u direct weer terug zou stuiteren.

Het verbeteren van uw vermogen om met stress om te gaan

Meer lichaamsbeweging

Het verhogen van uw activiteiten is een tactiek die u nu kunt toepassen om stress te verlichten en u beter te voelen. Regelmatige lichaamsbeweging kan je stemming verbeteren en dienen als afleiding van zorgen, zodat je uit de cyclus van negatieve gedachten kunt breken die stress voeden. Ritmische oefeningen zoals lopen, rennen, zwemmen en dansen zijn bijzonder effectief, vooral als je deze mindful oefent (je aandacht richt op de fysieke gewaarwordingen die je ervaart als je beweegt).

Maak contact met anderen

De eenvoudige handeling van face-to-face praten met een ander mens kan hormonen uitlokken die de stress verlichten als je je geagiteerd of onzeker voelt. Zelfs een korte uitwisseling van vriendelijke woorden of een vriendelijke blik van een ander mens kan helpen om je zenuwstelsel te kalmeren. Breng dus tijd door met mensen die je humeur verbeteren en laat je verantwoordelijkheden je niet weerhouden van een sociaal leven. Als je geen hechte relaties hebt, of als je relaties de bron van je stress zijn, maak er dan een prioriteit van om sterkere en meer bevredigende relaties op te bouwen.

Betrek uw zintuigen

Een andere snelle manier om stress te verlichten is door een of meer van uw zintuigen te betrekken – het zicht, het geluid, de smaak, de geur, de aanraking of de beweging. De sleutel is om de zintuiglijke input te vinden die voor u werkt. Maakt het luisteren naar een opbeurend liedje je rustig? Of ruikt u gemalen koffie? Of misschien werkt het aaien van een dier snel zodat je je ontspannen voelt? Iedereen reageert een beetje anders op zintuiglijke input, dus experimenteer om uit te vinden wat het beste voor je werkt.

Leer te ontspannen

Je kunt stress niet helemaal uit je leven bannen, maar je kunt wel zelf bepalen hoezeer het je beïnvloedt. Ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie en diepe ademhaling activeren de ontspanningsreactie van het lichaam, een toestand van rust die het polaire tegenovergestelde is van de stressreactie. Wanneer deze activiteiten regelmatig worden beoefend, kunnen ze je dagelijkse stressniveau verminderen en je gevoelens van vreugde en sereniteit stimuleren. Ze verhogen ook uw vermogen om kalm te blijven en zich te verzamelen onder druk.

Eet een gezond dieet

Het voedsel dat u eet kan uw stemming verbeteren of verergeren en uw vermogen om met de stressoren van het leven om te gaan beïnvloeden. Het eten van een dieet vol verwerkt en kant-en-klaar voedsel, geraffineerde koolhydraten en suikerhoudende snacks kan de symptomen van stress verergeren, terwijl een dieet rijk aan vers fruit en groenten, hoogwaardige eiwitten en omega-3-vetzuren, je kan helpen om beter om te gaan met de ups en downs van het leven.

Neem voldoende rust

Als je je moe voelt, kan dat de stress verhogen doordat je irrationeel gaat denken. Tegelijkertijd kan chronische stress je slaap verstoren. Of u nu moeite heeft om in slaap te vallen of ‘s nachts in slaap te vallen, er zijn genoeg manieren om uw slaap te verbeteren zodat u zich minder gestrest en productiever en emotioneel in balans voelt.

Nog meer weten over stress? Kijk gerust op de site van Ruud Meulenberg voor alle artikelen over stress.