Black Friday 2021” is de gebruikelijke term in de VS voor de dag na Thanksgiving Thursday. Het is de dag waarop miljoenen consumenten vrij hebben van hun werk of school en zich in winkels en winkelcentra verzamelen voor wat door velen wordt beschouwd als het begin van het kerstinkopenseizoen.

De betekenis van de term “Black Friday” is in de loop van de tijd veranderd. Er zijn enkele populaire, maar onjuiste verklaringen. We bezochten onze favoriete bron voor feitencontrole, snopes.com, om de volgende feitelijke informatie te vinden:

In 1951, het vroegst bekende gebruik van “Black Friday”, verwees het naar de praktijk van werknemers die zich ziek meldden op de dag na Thanksgiving om vier aaneengesloten vrije dagen hebben. Werkgevers vergeleken het met de builenpest, ook wel de Zwarte Pest genoemd.

In 1961 kreeg de term “Black Friday” wijdverbreide populariteit nadat de kranten en televisie in Philadelphia de term “Black Friday” (en “Black Saturday”) hadden opgepikt door de politie van Philadelphia, die de term gebruikte om de enorme verkeersopstopping en andere hoofdpijn veroorzaakt door de hordes shoppers trokken naar de winkels in het centrum van de stad op de twee dagen na Thanksgiving, dat bekend werd als “Black Friday” en “Black Saturday”.

In 1981 ontstond een andere populaire verklaring. Dat wil zeggen, Black Friday is de dag waarop retailers winst begonnen te maken voor het jaar. In boekhoudkundige termen wordt dit gezien als een overgang van “in het rood” naar “in het zwart”.

Na maanden van inzakkende verkopen en bedrijven die failliet gaan, biedt Black Friday een klein baken van hoop.

In normale tijden trekt Black Friday miljoenen shoppers die graag aan de slag willen met hun vakantie-uitgaven.

Maar dit zijn geen normale tijden: de economie stort in en de drukte zal naar verwachting drastisch afnemen naarmate de gevallen van coronavirus toenemen en shoppers meer van hun aankopen online doen.

Veel retailers sloten hun deuren op Thanksgiving Day, maar versterken hun veiligheidsprotocollen om op hun hoede zijnde klanten gerust te stellen dat ze de volgende dag nog terug kunnen komen. Voor degenen die niet gerustgesteld kunnen worden: winkels verplaatsen hun doorbuster-deals online en verhogen de ophaalmogelijkheden langs de weg als laatste greep op de verkoop voordat het jaar ten einde loopt en ze gaan de donkere winterdagen in terwijl de pandemie nog steeds woedt.