Elke dag communiceren we met andere mensen, hetzij verbaal, hetzij via gebaren en gezichtsuitdrukkingen. We communiceren altijd met iemand, onze familie, vrienden, werkgevers en collega’s, klanten en zelfs de postbode – op een goede dag. Soms vinden deze interacties persoonlijk plaats, of via sociale media, via e-mails of brieven, en voor veel mensen die dit lezen, kan het zelfs zo zijn dat ze met meerdere mensen tegelijk communiceren, zoals tijdens een vergadering, presentatie of een sollicitatie. Heb jij voor die laatste, een sollicitatie, moeite om goed te communiceren? Een loopbaancoach is bij uitstek geschikt om jou hierbij te ondersteunen.

Communicatie is voor jou een manier om jezelf uit te drukken – je gevoelens en ideeën. Het is jouw manier om de wereld om je heen te beïnvloeden, maar het is ook meer dan alleen jij, het gaat er ook om dat je een ander in staat stelt zijn gevoelens en ideeën te uiten. Het gaat om het gebruik van de ongelooflijke vaardigheden waarmee je geboren bent om informatie uit te wisselen op een geven en nemen basis.

Communicatievaardigheden omvatten een aantal belangrijke factoren – luisteren, spreken, observeren en empathie tonen. Slechte communicatievaardigheden kunnen vaak leiden tot misverstanden en frustratie, wat voor alle betrokkenen nutteloos en vermoeiend is.

 

Wanneer moeten we onze communicatievaardigheden verbeteren?

Als u moeite hebt om uw punt op een gezonde manier over te brengen of als u het gevoel hebt dat de mensen om u heen u niet ‘horen’ of dat u hen niet begrijpt, dan is het misschien tijd om uw communicatievaardigheden bij te spijkeren.

 

Effectief communiceren op de werkplek

Effectieve communicatie vindt plaats wanneer een boodschap of idee nauwkeurig wordt verzonden en ontvangen. Dat kan zijn tussen collega’s, met uw baas of werknemers of met klanten en leveranciers. Deze positieve communicatie helpt bij het ontwikkelen van vertrouwen en een ondersteunende cultuur. Ze bouwen boeiende en geruststellende relaties op binnen het netwerk van de organisatie en daarbuiten, wat uiteindelijk leidt tot een hogere productiviteit en gedeeld geluk en succes. Een coach kan jou helpen je communicatievaardigheden te ontwikkelen. Zou het geen opluchting zijn om het gevoel te hebben dat u vol vertrouwen kunt communiceren binnen uw professionele sfeer?

 

Contacten leggen en communiceren met vrienden en familie

Soms vinden we het moeilijk om ons uit te drukken tegenover vrienden en familie – soms voelt het alsof je de waarheid wilt spreken, maar dat niet doet uit angst dat het verkeerd wordt ontvangen, en dat je boos of onrustig wordt. Op dezelfde manier kun je ook geliefden hebben die zich niet open kunnen stellen voor jou uit angst voor hetzelfde ongewenste resultaat. Er zit kracht en macht in onze gemeenschappen, dus het ontwikkelen van je communicatievaardigheden zal helpen om te gedijen binnen je kringen en elkaar positief op te beuren.

 

Communiceren met je kinderen

Als ouder, die veel van zijn kinderenhoudt en ze respecteert, heb je vanuit een communicatieperspectief waarschijnlijk de kunst verstaan om je kinderen instructies te geven of informatie te verstrekken, maar communicatie berust op veel meer dan een gestage stroom van feiten en veiligheidsmaatregelen. Een gezonde relatie met uw kinderen vergt ook tijd van u – dat u met heel uw hart luistert en probeert te begrijpen wat zij voelen en waarom. Soms merk je dat je wat extra steun nodig hebt om deze vaardigheden te ontwikkelen, wat heel normaal is. Veel mensen kiezen er zelfs voor om met een kindercoach of gezinscoach te werken om die communicatievaardigheden echt te versterken!

 

Het verbeteren van uw communicatievaardigheden binnen uw relatie

Effectief contact maken en communiceren met je partner is net zo belangrijk als elk ander deel van je leven. Onze partners kunnen ons soms emotioneel triggeren, of ons hen en we kunnen uiteindelijk reageren op hun woorden of gedrag en voor je het weet ben je allebei verdwaald op zee met een gebroken kompas, wanhopig op zoek naar veilig en wederzijds land. Als je moeite hebt om tot je partner door te dringen of als je merkt dat je keer op keer over hetzelfde probleem praat zonder tot een oplossing te komen, waarom werk je dan niet aan je communicatievaardigheden? Iemand moet als eerste beginnen, waarom zou jij dat niet zijn?

 

Spreken in het openbaar

Als je in het openbaar moet spreken, of het nu gaat om een presentatie op het werk, een update in een vergadering met je baas en collega’s of een toespraak op een groot evenement, kan de gedachte alleen al genoeg zijn om gevoelens van zenuwen en angst op te wekken, en voor sommigen zelfs paniekaanvallen en angst.

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het overbrengen van een duidelijke en boeiende boodschap, zoals je stem, lichaamstaal, je gezichtsuitdrukkingen en lichaamsbewegingen, en natuurlijk, timing. Het kan als veel aanvoelen, maar nogmaals, dit zijn vaardigheden waar je op kunt bouwen en die je kunt versterken. Voordat ik in 2019 mijn TEDx-talk gaf, werkte ik nauw samen met een levenscoach en een hypnotherapeut, omdat ik zo nerveus was, maar ik wilde de kans grijpen en het goed doen. We kunnen allemaal beter worden met de juiste hulp en hulpmiddelen! 

https://coachregio.nl/


Tagged with