Een gezonde levensstijl wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Steeds meer mensen worden zich bewust van de voordelen die fit zijn met zich meebrengt. Zo krijg je bijvoorbeeld een sterker lichaam met als gevolg een betere weerstand en een optimale bescherming tegen bacteriën en virussen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die regelmatig sporten een stuk minder last hebben van ziekte of kwaaltjes. Naast een sterk lichaam krijg je ook een beter uithoudingsvermogen, zowel conditioneel als mentaal. Doordat je lichaam fit is kan het ook meer belasting aan. Je kunt als je fit bent dus meer doen zonder moe te worden. Waar je voorheen dus al op de bank plofte na het stofzuigen van 1 kamer zal je nu dus opeens je hele huis een goede beurt kunnen geven. Maar niet alleen fysiek zal je sterker in je schoenen komen te staan, ook mentaal. Een fit lichaam zal namelijk zorgen voor een betere mentale gesteldheid. Je zal dus merken dat je mentaal ook sterker bent en jezelf minder snel uit het veld zal laten slaan. Kortom kan er dus gezegd worden dat een fit persoon een beter persoon is aangezien een fit lichaam zich door vertaald in vele andere positieve dingen.

Maar fit worden kan alleen als je hier moeite voor doet in de vorm van fysieke inspanning zoals sport. Gelukkig zijn er in Nederland veel mensen die regelmatig sporten en dus hun lichaam fitter maken. Uit onderzoek is gebleken dat in 2019 van alle personen boven de 4 jaar 54% gemiddeld 1 keer in de week sport. Dit is een positief gegeven aangezien dit aangeeft dat meer dan de helft van Nederland zich regelmatig fysiek inspant. Het grootste aandeel hiervan wordt gevorm door de mannen. Van deze groep gaf 55% aan wekelijks te sporten tegenover 53% bij de vrouwelijke ondervraagden. Een groot gedeelte van Nederland sport dus regelmatig en levert hierbij fysieke inspanning. Deze fysieke inspanning kan alleen worden geleverd als het lichaam over de juiste voedingsstoffen beschikt, zonder kan het immers niet functioneren. Voeding is dus een erg belangrijk aspect van het sporten. Daarom gaan we in dit artikel in op de soorten voeding en de do’s en dont’s op het gebied van voeding voor het sporten.

Ervaren sporters weten precies wat voor voeding zij moeten consumeren om hun lichaam en geest zo optimaal mogelijk te laten presteren. Het grootste gedeelte van de recreatieve sporters is hier echter niet bekend mee en dat is zonde. Het lichtelijk aanpassen van je voeding op je training kan namelijk tot goede resultaten leiden. Daarom gaan we hieronder in op de verschillende soorten basisvoeding en wat deze doen voor jouw lichaam.

Eiwitten als bouwstof

Eiwitten kun je eigenlijk zien als de bouwstenen van het lichaam. Zonder eiwitten is je lichaam bijvoorbeeld niet in staat om spierweefsel aan te maken. Je lichaam zet eiwitten dan ook voornamelijk om in cellen en niet in energie. Daarom zijn eiwitten bijvoorbeeld zo belangrijk bij het opbouwen van spiermassa. Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren, hiervan zijn er maar liefst 22 waarvan er 9 essentieel zijn. Essentieel houdt in dat je lichaam deze niet zelf kan aanmaken, je zult deze aminozuren dus binnen moet krijgen doormiddel van je voeding.

Koolhydraten voor energie

De term koolhydraten wordt gebruikt voor de aanduiding van zetmeel en suikers. Waar eiwitten vooral gebruikt worden voor het aanmaken van cellen worden koolhydraten vooral omgezet in energie. Energie die je lichaam vervolgens gebruikt bij fysieke of mentale inspanning. Iemand die dus erg actief is, zowel lichamelijk al geestelijk, heeft dus veel koolhydraten nodig. Een belangrijke eigenschap van koolhydraten is dat ze snel energie kunnen leveren. Ze zijn daarom een belangrijke bron voor sporters zoals hardlopers of krachttrainers die veel energie nodig hebben.

Vetten, ook belangrijk

Vet is in de volksmond bekend als dat zwembandje rond je middel na een lange vakantie of een stevig kerstdiner. Maar dit is niet het vet waar we het over hebben als we praten over vetten als bouwstof voor je lichaam. Vetten bestaan uit verzadigde en onverzadigde vetten, dit heeft te maken met de hoeveelheid waterstofatomen per vetmolecuul. Vetten hebben, net als koolhydraten, als doel om energie te leveren voor het lichaam.

Vezels voor gezonde darmen

Voedingsvezels zijn grotendeels niet verteerbare deeltjes in onze voeding. Dit houdt in dat onze darmen slechts gedeeltelijk in staat zijn deze vezels af te breken en op te nemen in ons bloed.

Vezels hebben dan ook geen energie aanvullende functie maar iets heel anders. Ze zorgen namelijk voor een gezond klimaat binnen onze darmen en voorkomen problemen zoals obstipatie en maag-en darmklachten. Vezels zijn dus erg belangrijk voor een goede en gezonde werking van de darmen.

Last but definitely not least: vocht

Waar veel mensen zich enkel bewust zijn van de meerwaarde van de bovenstaande voedingsstoffen vergeten ze vaak het belang van water ofwel vocht. Vocht is namelijk de belangrijkste voeding voor je lichaam. Zonder kan je namelijk maar voor korte duur functioneren. Je lichaam heeft namelijk vocht nodig voor het opnemen van de voedingsstoffen in het bloed. Ook maakt je lichaam gebruik van vocht voor bijvoorbeeld temperatuurregulatie en het transport en afvoeren van afvalstoffen.

Je begrijpt dus wel dat je lichaam zonder vocht met een groot probleem zou zitten.

Nu je bekend bent met de verschillende soorten voeding voor je lichaam is het ook belangrijk om wat informatie te weten over hoe je ermee om moet gaan. Het lukraak innemen van verschillende voedingsstoffen heeft namelijk niet altijd het gewenste effect en kan zelfs schadelijk zijn voor je lichaam. Daarom geven wij jou hieronder wat do’s en dont’s op het gebied van sportvoeding.

De dont’s

Eén van de meest gemaakte fouten op het gebied van sportvoeding is het niet vooraf bepalen van de nodige inname. Veel sporters proberen van alles wat te eten in de hoop een juiste balans tussen de voedingsstoffen te vinden. Dit heeft in de meeste gevallen weinig nut aangezien je de verhouding tussen de voedingsstoffen aan dient te passen op het soort inspanning.

Indien je bijvoorbeeld aan bodybuilding doet dien je een voedingsschema te hanteren die zich vooral focust op het binnenkrijgen van eiwitten. Eiwitten zorgen namelijk voor de aanmaak van nieuwe cellen ofwel spierweefsel. Een marathonloper bijvoorbeeld zal vooral baat hebben bij een hoog percentage aan koolhydraten voor een goede en constante afgeving van energie binnen het lichaam.

Het is dus erg belangrijk om goed in kaart te brengen welke voedingsstoffen jij nodig hebt voor jouw work-out.

De do’s

Op het gebied van sporten zijn er veel zaken aan te raden, echter is dit vaak vooral afhankelijk van iemand zijn persoonlijke doelen. Het daarom belangrijk om do’s te geven die voor iedereen van belang zijn. Eén zaak die door ons echter zeer belangrijk wordt geacht is het goed op de hoogte zijn van de uitwerkingen van voedingsstoffen op jouw lichaam. De ene persoon neemt energie bijvoorbeeld beter op dan de ander. Het is belangrijk om hier van jezelf goed op de hoogte te zijn zodat je jouw voeding aan kunt passen. Indien je dus bijvoorbeeld niet snel voedingstoffen opneemt kan het handig zijn om altijd te kiezen voor koolhydraten die snel in het bloed worden opgenomen.

Een opleiding sport en voeding

Indien jij werkzaam bent in de sportbranche of gewoon meer wilt weten over sportvoeding dan is het belangrijk om eens te kijken naar de mogelijkheden op het gebied van een sport- en voeding opleiding. Binnen dit type opleiding wordt er diep ingegaan op de verschillende soorten voeding en waar deze belangrijk voor zijn. Erg handig dus indien jij jezelf of anderen wilt coachen en sturen op dit gebied. Een opleiding op dit gebied wordt op veel locaties en door veel aanbieders in heel Nederland of online gegeven. Er is voor jou dus altijd een mogelijkheid om meer te leren over voeding en waarom dit nu zo belangrijk is voor sporters.

Wij hopen dat jij na het lezen van dit artikel duidelijkheid hebt gekregen over wat voeding nu precies is, welke soorten voeding er zijn en wat je wel en vooral niet moet doen. Hopelijk ben jij nu in staat om voor jezelf goede voedingskeuzes te kunnen maken die bijdragen aan jouw uiteindelijke doel.



Tagged with