Wistjij

Hoe het Spaanse publiek te bereiken

Alvorens voor Spaanse autochtonen, de zogenaamde Hispanics, te kunnen schrijven is het belangrijk om als copywriter de waarden en normen, tradities en de cultuur van de zogenaamde Latino te kennen. Het zijn zachtaardige mensen, sociaal en verstandig. De Spanish copywriter kan je daar alles over vertellen.

 

Hier volgen 6 tips die je kunt gebruiken bij het schrijven voor Hispanic lezers:

 

Schrijf ‘In cultuur’

 

Onderzoek onder Latino’s wees uit dat het belangrijk is dat de inhoud van een website cultureel relevant is wanneer ze informatie over een aankoop verzamelen. Met andere woorden kun je niet met het Latino-publiek praten zoals met de algemene markt. Volgens Emily McLintock, creatieve directeur bij TED betekent ‘in cultuur’ niet ‘in taal’. Je kunt de taal niet gebruiken zonder culturele elementen erbij te halen.

 

Houd rekening met de verschillen onder Spaanssprekende landen

 

Niet omdat de Verenigde Staten van Amerika alle Spaanse autochtonen scheert onder één kam, betekent het dat je stuk elke Spaanse lezers kan aanspreken. Zoals met alle mensen, zijn er talloze verschillen binnen de Latino-gemeenschap, en je zult niet voor iedereen hetzelfde kunnen schrijven. Twee van de grootste verschillen zijn generatie – de verschillen tussen immigranten en tweede en derde generatie Latino’s – en nationale afkomst. De achtergrond van een Peruaan zal heel anders zijn dan die van een Puerto Ricaanse. De zogenaamde “oude wereld” hecht waarde aan familie, geloof, nederigheid, hard werken, vindingrijkheid en eer, en hun “nieuwe generatie markt” waardeert, rijkdom, ego, consumentisme en individualisme. Hierbij zal dan belangrijk zijn dat je nagaat voor wie je schrijft.

 

Ken de feestelijkheden

Ga de evenementen na, vieringen en tradities, die belangrijk zijn voor Latino’s, zodat je weet wat je schrijft en schrijf en promoot vervolgens eromheen. Het websiteverkeer en sociale betrokkenheid nemen toe rond vieringen zoals Mexicaanse Onafhankelijkheidsdag.

Doe vooraf je onderzoek

Het is voor de hand liggend dat je eerst onderzoek doet alvorens je gaat schrijven. Het is verrassend hoe weinig Latino-smaak er is bij veel van de ‘marketingcopywriting’, gericht op Latinos. Spaanse woorden, namen en landen worden verkeerd uitgesproken of ze promoten aanstootgevende stereotypen.

Om dit te voorkomen, moet je je beoogd publiek leren kennen. Ontdek wie ze zijn, waar ze hun tijd doorbrengen, welke platforms ze leuk vinden en waarover ze lezen, bekijken, luisteren en volgen. Omdat advertenties, die aspecten van de Spaanse cultuur bevatten, bijna 100 procent de aandacht trekken van het Spaanse publiek.

Maak jouw stuk aantrekkelijk met Spaanse Jargon en Idiomen

Eén van de eenvoudigste manieren om content die aantrekkelijk is voor Latino’s te presenteren, is om je stuk met Spaanse straattaal te peppen. Spaans is vertrouwd, comfortabel en aantrekkelijk – dit is alles wat je verlangt van je copywriting.

Echter, je moet het goed doen. Niets zet Spaanse consumenten sneller af van een merk dan het misbruiken van jargon of het toepassen van idiomen die niet passen. Neem vooral de tijd, niet alleen om rond te vragen of je Spaanse woorden goed zijn gespeld. Het kan ook wat helpen om te zien of ze logisch zijn in de context waarin je ze gebruikt.

Wees niet bang om politiek te zijn

Latino’s relativeren milieu-, sociale en politieke kwesties heel zwaar, gezien het feit dat ze het middelpunt vormen van hot-button-kwesties zoals immigratie. Het zal dan goed zijn om bepaalde type inhoud te voorzien van ondersteuning voor bepaalde oorzaken en problemen.

 



Tagged with
Wistjij

Flinke oplage: hoe krijg ik mijn boeken verkocht?

Als schrijver kun je soms nog wel eens iets te enthousiast te werk gaan. Het boeken drukken is succesvol verlopen, maar je hebt misschien iets meer exemplaren besteld dan nodig was. We kunnen ons voorstellen dat je enthousiast bent over je werk, maar je kunt ook iets te ver gaan. Desalniettemin is het leed al geschied en heb je nu een grote oplage. Gelukkig hoef je niet te wanhopen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je boeken nog aan de man te brengen. Echter is dit voor iedere onafhankelijke schrijver zonder uitgever een grote uitdaging. Hoe krijg je dit alsnog voor elkaar?

Maar reclame voor je boek via social media

Als schrijver is een aanwezigheid op social media een aanrader. Zowel op Twitter als op Facebook kun je een nieuw publiek aanboren als je deze sites slim gebruikt. Facebook is hierbij vooral een reservoir om nieuws op te delen. Zo kun je een eigen Facebook pagina maken waar liefhebbers van je boeken elkaar kunnen vinden. Op Twitter draait het meer om je persoonlijke aanwezigheid. Heb je een interessante of afwijkende mening over zaken? Schroom niet om het te delen. Ook humor doet het altijd goed onder (potentiële) lezers. Zo kun je alsnog nieuwe mensen bereiken en meer boeken verkopen. En kom je alsnog van die grote oplage af.

Koop advertenties

Daarnaast is het mogelijk om advertenties te kopen. Waar een aanwezigheid op social media een gratis manier is om reclame te maken voor je boek, zul je voor advertenties wel in de buidel moeten tasten. Er zijn diverse soorten advertenties waar je voor kunt kiezen. Advertenties kunnen offline geplaatst worden, zoals in een magazine of in de krant. Daarnaast kunnen er reclames gekocht worden voor op TV, radio of internet (YouTube). Tevens kan er geadverteerd worden via Google. Als iemand bijvoorbeeld op ‘boeken’ zoekt, zien ze jouw ad. Ook dit kan potentieel nieuwe lezers aantrekken.

Organiseer een prijsvraag

Heb je nog een aantal boeken over en weet je niet precies hoe je er vanaf komt? Een mogelijkheid die je hebt is om een prijsvraag of andere ludieke actie te organiseren waarbij als prijs boeken worden weggeven. Mensen houden er van om dingen te winnen dan wel dingen gratis te krijgen. Een ludieke actie is de perfecte manier om van je grote oplage af te komen en om jouw boek aan de man te brengen. Wie weet kopen mensen alsnog je boek als ze niet de prijsvraag winnen.

Weggeefactie in combinatie met winkel

Kom je echt niet van je boeken af? Het is mogelijk om een samenwerking aan te gaan met een winkel, drogisterij of iets vergelijkbaars om een weggeefactie te doen. Bijvoorbeeld bij 20 euro aan boodschappen ontvang je dit boek. Waarschijnlijk kun je hier nog een som geld voor ontvangen en je raakt je flinke oplage kwijt.


Wistjij

Kartonnen koffiebekers laten bedrukken als promotiemateriaal

Wilt u kartonnen koffiebekers laten bedrukken? Of zoekt u naar een specialist waar u plastic bekers kunt laten bedrukken? Bedrukte bekers zijn uitstekend te gebruiken als promotiemateriaal. Wanneer u regelmatig op een beurs of congres staat, kunt u met bedrukte bekers de aandacht trekken van (potentiële) klanten. Maar niet alleen voor externe communicatie is het laten bedrukken van kartonnen koffiebekers een slimme zet. Ook kunt u deze inzetten als middel voor de interne communicatie. Denk bijvoorbeeld aan het informeren van uw medewerkers via bedrukte koffiebekers. Kortom, bedrukte bekers zijn een uitstekende zet om meer aandacht voor uw bedrijf te genereren en om een boodschap te communiceren. Geïnteresseerd in bedrukte bekers voor uw organisatie? Dan kunt u een scherpe offerte aanvragen bij Promocups.

Of wilt u plastic bekers laten bedrukken?

Wilt u bekers laten bedrukken? Bij Promocups kunt u niet alleen terecht voor het laten bedrukken van kartonnen koffiebekers, maar ook voor het bedrukken van plastic bekers. Hoe wilt u de plastic bekers laten bedrukken? Met uw logo, een slogan of de bedrijfsnaam? De mogelijkheden zijn erg divers. Waar u ook voor kiest, van een ding bent u zeker. De plastic bekers die u laat bedrukken zijn stuk voor stuk van hoge kwaliteit. Dit maakt ze een ideaal promotiemateriaal op feesten of festivals! Bekers zijn namelijk een uitstekend middel om uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Bij Promocups heeft u keuze uit verschillende modellen bekers, zodat u zeker weet dat er altijd de soort beker tussen zit die bij het evenement past.

Profiteer van een snelle levering

Voor het bedrukken van kartonnen koffiebekers of plastic bekers gaat u naar Promocups. Hier kunt u ook terecht voor het bedrukken van diverse plastic verpakkingen en ijsbekers. Maak een keuze uit het uitgebreide assortiment en profiteer van een snelle levering. Sommige voorbedrukte bekers die voor 12.00 uur besteld zijn, heeft u de volgende werkdag al in huis! Voor bekers met een eigen ontwerp geldt de standaardlevertijd van ongeveer twee weken. Heeft u de bekers eerder nodig? Vraag dan naar de mogelijkheden van een spoedlevering.



Tagged with
Wistjij

De 3 Basis Elementen van Goede SEO Teksten

Een SEO copywriter verstaat de kunst om webteksten te schrijven die in potentie hoog ranken in Google. Daarvoor gebruikt hij of zij technieken in de content die zowel door Google als door bezoekers worden gewaardeerd. Een stukje technische know-how in combinatie met psychologie. En natuurlijk een beetje data om het geheel te ondersteunen.

Een het schrijven van een goede SEO tekst omvat dan ook:

  • zoekwoorden met volume

  • waardevolle informatie

  • triggers die ervoor zorgen dat mensen naar de content linken

Een professionele SEO tekstschrijver

Als leek is het vaak moeilijk om goede SEO teksten te schrijven. Je kunt één van de honderden checklistjes wel afwerken, maar daarmee ben je er nog niet. Webteksten draaien ook om de bezoekers. Zij moeten er wat aan hebben en het liefst ook nog actie ondernemen. Anders verdien je er zelf natuurlijk ook niks aan.

Daarom kun je beter een professional inhuren. Er zijn er genoeg. Vraag bijvoorbeeld een proeftekst aan van SEO tekstschrijver Meneer Octopus, laat je verrassen door een tekstbureau of maak een keuze uit een van de vele freelancers. Maar wil je toch zelf aan de slag? Lees dan verder en ontdek hoe je een goede SEO tekst schrijft.

Zoekwoorden bepalen

Het eerste deel is gemakkelijk. Je doet gewoon een zoekwoordenonderzoek om te bepalen welke zoektermen volume kennen en waar je de concurrentie relatief laag is. Althans, om te beginnen. Naarmate je meer tijd hebt besteed aan zoekmachine optimalisatie, is je website steeds sterker geworden en kun je je ook gaan focussen op zoekwoorden met meer volume – en automatisch meer concurrentie.

Lees ook: het stappenplan van Frankwatching

Waardevolle informatie

Het tweede deel is al wat moeilijker. Want was is waardevolle informatie? Dat heeft allemaal te maken met de intentie van de zoeker. Wat wil-ie weten wanneer hij de desbetreffende zoekterm intypt? Soms ligt dat voor de hand. En soms ook niet. Je kunt daarom kijken naar de top 10 zoekresultaten. Want waarom ranken zij op dat bepaalde keyword? Waar schrijven zij over? Een goede SEO copywriter ontdekt die onderwerpen en creëert nieuwe content die alle facetten van het zoekwoord omvat. Zonder af te doen aan de leesbaarheid van webteksten.

Links verkrijgen

Wanneer mensen naar je content linken, of eigenlijk meer naar de pagina waar die tekst op staat, is dat een signaal aan Google dat internetgebruikers het waardevolle content vinden. In ieder geval goed genoeg om naar te linken. En dus zal het hoger in Google komen. Simpel gezegd. Geef je lezers dan ook de mogelijkheid om je tekst of blog te delen via social media. Voeg cliffhangers toe. Houd je lezers betrokken bij je verhaal. Dan komen de links vanzelf. En anders kun je het altijd nog zelf een beetje bijsturen met wat linkbuilding.

 

De 3 Basis Elementen van Goede SEO Teksten

Wistjij

Zichtbaarheid van een bedrijf

Marketing is voor veel bedrijven is erg belangrijk, en elk bedrijft krijgt er ook mee te maken. Doordat veel diensten nu via internet gebeuren, is online marketing de laatste jaren nog belangrijker geworden. Online marketing kan veel bedrijven helpen om het nog beter te doen op internet en meer klanten te krijgen. De zoekmachine optimalisatie is één van de dingen die daar bij hoort. Bedrijven willen graag dat ze hoog in Google komen te staan, zodat klanten hun makkelijk op kunnen zoeken. Maar dit is niet voor iedere bedrijf weggelegd om dat te doen.

Om de online zichtbaarheid omhoog te krijgen begin je aan het SEO uitbesteden. Dit wordt vaak niet door het bedrijf zelf gedaan, maar door online marketing bureau’s. De marketing bureau die ingehuurd is zorgt ervoor dat ze voor jou bedrijf zo veel mogelijk links op het internet zetten, wat weer naar de website van jou bedrijf wijst. De sites waar het opgeplaatst wordt moeten wel relevant en goed beoordeeld zijn. Anders heeft het weinig zin voor het bedrijf. Als de online marketing bureau hier mee bezig is kan je naar een aantal maanden al verschil zien, dat de positie iets omhoog is gegaan. Het is niet dat je opeens van plaats 40 naar 10 schuift, dit heeft tijd nodig. Een SEO onderhouden kost veel tijd maar het boekt wel resultaat. Wel moet je oppassen dat je voor Google geen spam wordt. Dit voorkom je door niet elke keer de zelfde stukken te plaatsen op verschillende sites. Je moet creatief en uniek blijven, dus elke keer nieuwe stukken blijven schrijven. De website van het bedrijf zelf moet natuurlijk ook een beetje meehelpen, het is belangrijk dat het uitnodigend is voor je klanten en dat ze er genoeg informatie kunnen vinden.


Zichtbaarheid van een bedrijf


Tagged with
Wistjij

Bezoekersaantallen

Als je een winkel hebt of een winkelketen dan wil je graag weten hoeveel mensen er in je winkel komen en of zij dan ook daadwerkelijk wat kopen. Hoe lang blijven zij in je winkel? Bij welke zaken blijven zij wat langer hangen? Als je dit allemaal weet kun je misschien wat veranderen aan de opstellingen in je winkel zodat er nog meer rendement uit gehaald kan worden.

Maar hoe kom je hier nu allemaal achter? Je kunt een heleboel personeel in zetten om dit allemaal te onderzoeken of desnoods stagiaires want die kosten niet zo veel. Maar al met al is het toch een hele klus om te onderzoeken wat je wil weten. Dat moet toch slimmer op te lossen zijn?

Het kan inderdaad slimmer met de huidige technologie. Zowat iedereen draagt tegenwoordig een smartphone met zich mee en daar wordt gebruik van gemaakt met de nieuwe toepassing retail analystics. Een smartphone is continu op zoek naar een WiFi netwerk en daar maakt deze technologie gebruik van. Zodra je een winkel of winkelcentrum binnenkomt met retail analytics wordt je telefoon direct opgemerkt en gevolgd. Als je dit niet fijn vindt dan kun je je afmelden aan het begin van de winkel. Daarvoor is het wel nodig dat je even je MAC adres opzoekt van je telefoon. Sommige mensen hebben, begrijpelijk, bezwaren tegen de inbreuk  op hun privacy.

Het signaal van je telefoon wordt gebruikt voor de passantenteller. Hiermee is direct inzichtelijk te maken hoeveel mensen er in je winkel zijn geweest gedurende een dag. Je kunt ook zien of mensen terugkomende passanten zijn en je kunt de bezoekduur winkel vastleggen. Ook kun je zien wat de favoriete route is in jouw winkel en waar veel mensen zich ophouden. Deze informatie is natuurlijk goud waard voor de gemiddelde winkelier. Dit is een van de toepassingen van de huidige technologie.

Bezoekersaantallen


Tagged with