Thriller Koningin Karin Slaughter (46) landde met “Goede dochter” weer een grote bestseller in dit land, ze staat al een tijdje op de bekende site: boeken-top-10.nl
De laatste misdaadroman is anders dan haar vorige verhalen. Hoe zou je de verschillen omschrijven?Karin Slaughter: Elk boek begint met mezelf te zeggen: Mijn belangrijkste doel is dat dit nieuwe boek beter is dan het vorige. Met Goede dochter had ik de kans om een ander soort verhaal te vertellen. Een soort verhaal waar ik alleen in boeken en korte verhalen mee in aanraking kwam. Ik was dus erg blij dat ik de kans kreeg om iets anders te doen, maar toch de spanning te leveren die mensen van mijn werk verwachten. Hoe reageerden de fans op dit boek?Karin Slaughter: Ik ben overweldigd door de ongelooflijke reactie die het verhaal heeft gekregen. Mensen lijken echt van de familie Quinn te houden, vooral Charlie en Rusty, en ik ook toen ik het verhaal schreef. Dat is het beste wat er kan gebeuren als je zo lang aan een boek werkt: dat de lezers reageren zoals jij dat wilt. Natuurlijk zijn veel mensen ook zeer geïnteresseerd om te weten wanneer Will Trent terug zal zijn, en dat zal hij zeker doen – over een paar jaar. Als ik een Will en Sara verhaal schrijf, wil ik er zeker van zijn dat het het beste is wat ik kan leveren, en daarvoor moet ik het juiste verhaal hebben. Heb je een verhaal in gedachten?Karin Slaughter: Op dit moment ben ik van plan om Will Trent en Sara Linton terug te brengen in 2020. Ik wil er zeker van zijn dat ik dit verhaal echt de tijd geef die het nodig heeft om zich te ontwikkelen. Zodat de lezers het gevoel hebben dat het het wachten waard was. Sinds 2001 heb je elk jaar een nieuwe thriller geproduceerd. Waar haal je je ideeën vandaan?Karin Slaughter: Bij de meeste boeken heb ik geen idee waar de inspiratie vandaan komt. Het is meestal een “wat als” moment. Dat maakt dat ik door wil gaan de “wat als” vragen beantwoorden. Hoewel ik veel toegang heb tot echte gevallen, neem ik er nooit een in zijn geheel en stop het dan in een boek. Ik herinner mezelf er altijd aan dat deze misdaden echte mensen overkomen en ik moet rekening houden dat ik er geen misbruik van maak. Dus ik selecteer verschillende details uit verschillende verhalen en meng ze door elkaar. Afgezien daarvan is er niets dat een romanschrijver zou kunnen produceren dat in het echte leven niet heeft bestaan. Heb je soms problemen met het ontwikkelen van nieuwe ideeën als je één boek per jaar produceert? Karin Slaughter: Ik denk dat hersenen weten wanneer je klaar bent om te schrijven. Het moeilijkste is volgens mij om erachter te komen: aarzel ik of is het writer’s block? Ik denk dat het vaak uitstel is. Ik gebruik een trucje: ik zet de timer 30 minuten op de kachel, ga zitten en begin te schrijven, ook al is het hoofdstuk één, hoofdstuk één, hoofdstuk één, telkens weer hoofdstuk één. Ik laat mezelf schrijven en ik zeg altijd dat als je na 30 minuten wilt stoppen met schrijven, je kunt stoppen met schrijven en dat is nooit gebeurd. Iedereen, iedereen in de wereld heeft tenminste één idee voor een fantastisch boek. Dat geloof ik echt. Neem de tijd om het te schrijven, dat is het moeilijke gedeelte. Dat is wat ik zie als de “taak” van het schrijven, eigenlijk zitten en uitzoeken hoe dat idee gaat uit voeren. Hoe boei ik de lezer om de pagina’s keer op keer te willen draaien? Hoe lang duurt het om een boek te schrijven? Karin Slaughter: Het hangt af van waar het boek over gaat en hoeveel onderzoek er nodig is. Ik zou zeggen dat het hele proces gemiddeld tien tot twaalf maanden duurt. Soms gaat het sneller, soms langzamer. Ik wil nooit een verhaal overhaasten en onder druk schrijven. Gelukkig zijn mijn uitgevers erg geduldig. |
