Wistjij

Behandeling van een hernia

Wat is een hernia?

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf in de wervelkolom. Bij een rughernia bevindt deze zich meestal in de onderrug op een van de laatste lendenwervels of staartwervels. Deze uitstulping kan op verschillende manieren ontstaan, zoals slijtage door ouderdom, overmatig sporten of een ongeluk. De tussenwervelschijf laat bij de hernia een of meerdere zenuwen afknellen. Dit zorgt voor pijn in de rug en vaak ook pijn in een of beide benen. Soms komen er ook verlammingsverschijnselen voor, zoals uitval en kracht- of gevoelsverlies.

 

Behandeling van een hernia

Een behandeling van de hernia kan op verschillende manieren gebeuren. Soms kan het voldoende zijn om met fysiotherapie te werken aan de houding en spierversterking en daarnaast medicamenten te nemen tegen pijn en rust te houden. De hernia kan dan vanzelf afgebroken worden door het lichaam.

Als de klachten echter langer aanhouden en fysiotherapie heeft geen effect, kan de hernia geopereerd worden. Hierbij wordt de uitstulping van de tussenwervelschijf verwijderd zodat de zenuw niet meer bekneld ligt en de klachten zullen verdwijnen. Er wordt vaak een snee in de lengte van de rug gemaakt. Boven de plek waar de hernia zit, worden de lange rugspieren aan beide kanten losgemaakt en opzij gelegd zodat de hernia bereikt kan worden en de zenuwwortel weer vrijgelegd kan worden. Deze operatie wordt een discectomie genoemd. Er kan ook gekozen worden voor een micro-endoscopische operatie. Hierbij wordt de spier niet losgemaakt om bij de plek te komen, maar wordt de spier gespleten. Deze manier van opereren kan invloed hebben op de mate waarin een spier schade heeft na de operatie.

 

Wat gebeurt er na de behandeling van de hernia?

Nadat de hernia is geopereerd, moet de patiënt meestal veel rust houden. De rug is erg kwetsbaar en heeft veel tijd nodig om te herstellen. Daarom is het belangrijk om in de eerste 6 weken na de operatie zo min mogelijk te zitten, niet te tillen en niet te sporten. Het is raadzaam om veel te liggen, af en toe een klein stukje te wandelen voor zover dat gaat en fysiotherapeutische oefeningen langzaam op te bouwen zodat de spieren in de rug sterken worden en de rugwervels minder belast worden. Na 6 weken kunnen de activiteiten weer langzaam opgepakt worden. Volledig herstel naar het oude activiteitenniveau kan maanden duren.


Wistjij

Wat is het verschil tussen manuele therapie en fysiotherapie?

Wat is het verschil tussen manuele therapie en fysiotherapie?

Manuele therapie en fysiotherapie zijn termen die tot verwarring kunnen leiden. Veel mensen gebruiken de termen door elkaar. Dus wat is het verschil tussen fysiotherapie en manuele therapie?

Weet u nog dat u bij wiskunde leerde over verzamelingen en deelverzamelingen? Het komt hierop neer: manuele therapie is een deelverzameling van fysiotherapie. Dus hoewel alle manuele therapie kan worden beschouwd als fysiotherapie, vallen niet alle vormen van fysiotherapie onder manuele therapie.

Manuele therapie of fysiotherapie?

Als het gaat om manuele therapie, is de relevante betekenis “het gebruik van de handen” of “hands-on”. Voor fysiotherapeuten is manuele therapie letterlijk “hands-on therapie”. Een fysiotherapeut gebruikt zijn of haar handen om een behandeling te geven.

Fysiotherapie omvat aanvullende behandelingen die je “hands-off” zou kunnen noemen. Fysiotherapeuten helpen patiënten vaak bij het gebruik van oefenapparatuur om hun lichaam te herstellen.

Onder fysiotherapeuten heeft het verschil tussen manuele therapie en fysiotherapie niets te maken met het feit dat de ene vorm beter is dan de andere. Het is alleen in specifieke gevallen dat de ene vorm van therapie een meer geschikte en effectieve behandeling kan bieden.

Een belangrijk onderscheid tussen manuele en fysiotherapie heeft te maken met het kunnen identificeren van de bron van het probleem van een patiënt. Fysiotherapeuten die zijn opgeleid in de technieken van manuele therapie kunnen hun handen gebruiken om het specifieke weefsel of gewricht te isoleren dat de symptomen van de patiënt veroorzaakt. De handen geven informatie die geen enkel ander evaluatie-instrument kan repliceren.

Manueel en Fysiotherapie Team

Manuele therapie en fysiotherapie vormen een geweldig team. Elke therapie heeft zijn voordelen, en samen vormen ze een dynamisch duo! Bij Medifit Fysio Tilburg hebben ze therapeuten die zowel in manuele als fysiotherapeutische technieken zijn opgeleid. Dat betekent dat u en uw therapeut ook een dynamisch duo vormen!

 

https://www.medifitfysiotherapie.nl/locaties/fysiotherapie-tilburg/


Tagged with

Wat weet jij over intermittent fasting?

Intermittent fasting is een afvaltechniek die de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Deze manier van afvallen berust zich voornamelijk op het aanpassen van het eetpatroon. Deze verandering in het eetpatroon zorgt ervoor dat het lichaam gewend raakt aan het binnenkrijgen van minder voeding. Op deze manier probeert men gewicht te verliezen. In deze blog vertellen we je meer over intermittent fasting!

Wat houdt intermittent fasting in

Intermittent fasting vertaald naar het Nederlands betekent letterlijk ‘Periodiek vasten’. De naam verraad ook al grotendeels wat het precies inhoudt. Bij een intermittent fasting dieet wordt er een dagdeel gevast. Dit gaat vaak aan de hand van ratio’s. Denk hierbij aan een 8:16 ratio, maar ook de 6:18 en 4:20 ratio zijn veelvoorkomende ratio’s binnen het intermittent fasting. De ratio’s staan voor het aantal uren op een dag dat men wel en niet mag eten. In alle gevallen is het lagere getal het aantal uur dat er wél gegeten mag worden. De overige uren op een dag dient er niets gegeten te worden. In deze tijd ben je dus aan het vasten en zal je lichaam op den duur vet gaan verbranden. Dit komt omdat het lichaam zelf wel energie moet verbranden om te blijven functioneren. De theorie achter intermittent fasting is dat het lichaam nadat de voeding op verbrand is het lichaam vanzelf het vet gaat verbranden om te kunnen blijven functioneren. 

Voordelen intermittent fasting

Het grootste voordeel van intermittent fasting is dat je behoorlijk snel lichaamsgewicht kunt verliezen. Dit komt omdat je bij intermittent fasting je lichaam in principe te weinig voeding geeft om de gehele dag te kunnen functioneren. Door je lichaam te weinig te voeden zal de verbranding van de vetten in een stroomversnelling gaan. Het is geen gouden stelregel in het afvallen, maar met intermittent fasting kun je wel erg snel gewicht verliezen! Dit gaat natuurlijk hand in hand met hetgeen dat je consumeert in de uren waarin je mag eten. Als je in deze uren alleen maar ongezonde dingen eet dan schiet het niet op. Als je in deze uren jezelf gezonde voeding voedt, dan zul je snel gewicht verliezen!

 


Wistjij

De gevolgen van en oplossing bij een overspannen gevoel

De gevolgen van en oplossing bij een overspannen gevoel

Wanneer je last hebt van een overspannen gevoel kan dit je erg in de weg zitten. Iedereen maakt zich wel eens zorgen, maar wanneer je hier te lang mee blijft lopen kan dit allerlei vervelende lichamelijke klachten tot gevolg hebben. Wanneer je overspannenheid op tijd herkent kun je echter een hoop ellende voorkomen. Met een overspannen gevoel blijven lopen kan tot een burn-out leiden, met een langdurig hersteltraject tot gevolg. Hoe herken je overspannenheid op tijd en zorg je dat je van dit gevoel afkomt?

Hoe ontstaat overspannenheid?

Een overspannen gevoel ontstaat wanneer je te lang met zorgen blijft lopen. Diverse situaties kunnen dit soort gevoelens doen ontstaan. Of je nu veel stress op je werk ervaart of financiële problemen hebt, een dierbare hebt verloren of hoge verwachtingen aan jezelf stelt; het kan je opeens te veel zijn. Overspannen zijn wordt ook wel surmenage genoemd. De gevolgen van een langdurig stressvolle situatie kunnen lichamelijke klachten zijn. Zo merk je op den duur aan je lichaam dat er iets aan de hand is.

Lichamelijke klachten als gevolg van een overspannen gevoel

Wat zijn dan de symptomen van een overspannen gevoel? Je bent prikkelbaar en hebt last van stemmingswisselingen. Je hebt het gevoel geen tijd te hebben voor rust of ontspanning en hebt een opgejaagd gevoel. Bovendien gaat slapen slecht en wanneer het wel lukt wordt je moe wakker. Daardoor krijg je een oververmoeid gevoel. Je maakt onnodig fouten en kunt je slecht concentreren. Mogelijk herken je één of meerdere van deze klachten. Wat kun je er in dit geval aan doen?

Dit is wat je aan overspannenheid kunt doen

Stap één is om te achterhalen wat je stress oplevert. Dit zorgt ervoor dat je het probleem bij de basis kunt aanpakken en ermee aan de slag gaat. Ontdek welke situatie het voor jou lastig maakt. De tweede stap is erover te praten. Of dit nu met een bekende is of met een coach die je professionele hulp kan bieden; het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan. Heb je de onderliggende oorzaak achterhaald? Zorg dat je genoeg rust en ontspanning hebt. Dit helpt je om langzaam van je overspannen gevoel af te komen. Beweeg voldoende: ga naar buiten of start met yoga. Alles voor een leger hoofd!



Tagged with
Wistjij

De ziekte Usher

De ziekte Usher is een zeer zeldzame, erfelijke aandoening. Mensen die het syndroom van Usher dragen hebben doorgaans last van gehoorverlies, slecht zicht en eventueel evenwicht. Mensen met de ziekte Usher worden doof of slechthorend geboren en gaan vanaf hun kinderjaren of puberteit ook minder zien. Omdat het een erfelijke, recessieve overdraagbare aandiening is, betekent dit dat beide ouders het syndroom moeten dragen om dit vervolgens aan hun kind te kunnen overdragen. Dit komt doorgaans bij 1 op de 10.000 mensen voor. De ziekte Usher kan niet worden genezen.

 

De gevolgen van de ziekte Usher

 

De gevolgen van de ziekte Usher hebben gevolgen op het dagelijks leven. Het is zeker niet makkelijk niet goed of helemaal niet te kunnen horen of zien. Mensen met de ziekte Usher zijn niet in staat te compenseren met andere zintuigen. Dit komt doordat het zicht en gehoor beide worden aangetast. Hulpmiddelen als spraak afzien of liplezen wordt na verloop van tijd ook steeds moeizamer tot onmogelijk. Alledaagse activiteiten kosten om deze reden ontzettend veel energie. De ziekte Usher zorgt voor een beperking in informatie, communicatie en mobiliteit. Deze beperkingen kunnen ervoor zorgen dat ze oververmoeid raken en zich isoleren van sociaal contact.

 

De types van de ziekte Usher

 

Er zijn drie verschillende types bekend van de ziekte Usher. Mensen met type 1 zin vanaf geboorte doof en kunnen dus niets horen. De ziekte kan zich niet verder ontwikkelen binnen dit type. Mensen met type 2 zijn slechthorende geboren en kunnen dus een beetje horen vanaf hun geboorte. Helaas duurt het bij type 2 niet lang voor zij volledig doof zijn. Mensen met type 3 kunnen tijdens kun kindertijd slechthorend worden. In latere levensjaren of in de puberteit ontstaat naast gehoorverlies ook problemen bij zicht. Dit gebeurd ongeacht welk type je hebt. Uiteindelijk worden alle mensen met de ziekte Usher doofblind.

https://ushersyndroom.nl/wat-is-het-ushersyndroom/


Tagged with
Wistjij

Fysio in Nieuwland

De beste fysio in Nieuwland is Zee in beweging. Het afgelopen jaar was in verschillende opzichten erg vervelend. En ook mijn 2020 werd er niet beter op. De nachtmerrie van elke voetballer werd werkelijkheid. Na een luchtduel kwam ik op één been terecht. Ik hoorde een knak en viel op de grond. Het duurde niet lang voordat ik wist hoe laat het was. Ik had mijn kruisband afgescheurd. Een vreselijke blessure die niet alleen heel lang duurt maar die daarnaast ook nog eens heel veel revalideren vereist. Voordat ik geopereerd zou worden is het tijd om opzoek te gaan naar een geschikte fysio. Zo is het van belang dat je beenspieren weer zoveel mogelijk zijn opgetraind zodat je vervolgens sterker uit de operatie komt. Ik ging dus snel opzoek naar een geschikte fysio in Nieuwland.

Een fysio in Nieuwland

Aangezien ik nog nooit in mijn leven zwaar geblesseerd was geraakt ben ik nog nooit eerder in aanraking gekomen met een fysio. Ik keek snel rond en kwam uiteindelijk bij enkele fysiotherapie terecht. Eén van deze fysio was Zee in beweging. 

Fysio in Nieuwland bij Zee in beweging

Toen ik mijn eerste afspraak bij deze fysio in Nieuwland had was ik best wel zenuwachtig. Wat gaan ze zeggen over mijn knie? Hoe lang zal alles duren? Hoe zijn de mensen die er werken? Al deze twijfels werden snel weggenomen na een erg fijne sessie. Ik werd geholpen door een erg vriendelijke man die mij over van alles en nog wat vertelden en met wie ik vervolgens enkele oefeningen deed.

Zee in beweging is er fijn!

De sessies die volgden waren eigenlijk erg leuk. Ik werd op een goede en leuke manier ondersteund, en daarnaast gingen alle oefeningen steeds beter. Ik werd erg goed begeleid tot aan mijn operatie. Nadat ik geopereerd was volgde een nieuwe sessie. Er werd goed gekeken naar mijn knie en ik kreeg bepaalde oefeningen voor thuis mee. De maanden die volgden heb ik samen met Zee in beweging hard gewerkt aan mijn herstel. Twee keer per week was ik er welkom, en ik ben heel erg blij dat ik toen voor deze fysio in Nieuwland gekozen heb.


Wistjij

Een relaxerende massage in Bussum voor uw lichaam en geest

Voelt u dagelijks stress? Zitten uw schouders helemaal vast door de dagelijkse stress? Elke dag stapt u die gele trein in, met die donkere zakken onder uw ogen en uw tanden geel van de americano’s die u dagelijks naar binnen slurpt tegen de uitputting? Voelt uw lichaam zwaar aan, bent u gespannen en heeft u behoefte om er even helemaal uit te stappen met een heerlijke massage in bussum? Kom dan bij onze kliniek in Bussum voor een ontspannende massage. Wij bieden de beste massages aan in de regio Bussum en omstreken voor een ontspannende break waar u echt aan toe bent. Bij onze massage kliniek in Geleen zijn onze masseuses experts op het gebied van massage. Na onze massage voelt u zich weer als nieuw.

 

Weer als nieuw

Laat uw spanningen en stress achterwege met onze massage in Bussum. Onze experts zijn opgeleid in verschillende massage technieken om zo de meest effectieve behandeling te weeg te brengen. Wij gaan zorgvuldig uw lichaam af en sporen uw knelpunten af om deze weg te werken, na onze massage in Bussum voelt u zich beslist als een nieuw persoon. Uw lichaam verdient ontspanning, helen en zorg en u voelt zich beslist weer helemaal in orde na onze massage in Bussum.

 

Betaalbaar en voor elk budget

Het leven is een zwaar bestaan. U moet rekeningen betalen, werken, trouwen, de kinderen ophalen, uw partner tevreden houden en dan ook nog maar zien te ontspannen in al die waanzin. Daarom verdient u deze massage als geen ander, omdat wij vinden dat iedereen een massage verdient, hanteren we voordelige tarieven en prijzen zodat iedereen gebruik kan maken van onze massage in Bussum. Wij willen zo toegankelijk mogelijk blijven voor iedereen in Bussum en dat doen we door lage prijzen en hoge service aan te bieden. Bent u benieuwd, wilt u een heerlijke massage?




Wistjij

Hoe gebruik u de e-sigaret?

Een e sigaret heeft drie hoofdelementen: een oplaadbare batterij, een spoel en een voorraad e liquids. De batterij levert stroom. De clearomiser is het vloeistofreservoir waarin ook de weerstand zit. Dankzij de energie die door de batterij wordt geleverd, produceert de weerstand stoom door de vloeistof in de tank te verwarmen. Vapingsystemen produceren een aerosol zonder verbrandingsverschijnsel. De temperatuur die de e liquid verwarmt, is inderdaad erg laag en staat de productie van schadelijke producten door verbranding niet toe. Wetenschappelijke studies hebben vastgesteld dat het percentage nitrosaminen (kankerverwekkende stoffen die betrokken zijn bij longkanker) met 98% wordt verminderd in exclusieve vapers in vergelijking met rokers van brandbare sigaretten. Vanuit het oogpunt van risicovermindering is de e sigaret veel minder gevaarlijk dan de traditionele sigaret.

Wat bevatten e liquids?

E liquids bevatten twee chemicaliën die de uitstoot van damp bevorderen: plantaardige glycerine en propyleenglycol. De verhoudingen variëren afhankelijk van het type e liquid. Wat betreft de e sigaret, propyleenglycol veroorzaakt het gevoel in de keel tijdens inademing. Sommige geurende e-liquids bevatten voedselaroma’s. Wij bieden u kunstmatige of natuurlijke smaken. Kunstmatige smaken geven een levendige smaak, terwijl natuurlijke smaken subtieler in de mond zijn. Kunstmatige smaken zijn beter bestand tegen temperatuurschommelingen. Sommige e liquids bevatten nicotine. De nicotinedosering, aangegeven op de verpakking, varieert van 0 tot 20 mg. Het blijft aan de vaper om zijn e liquid te kiezen op basis van zijn consumptie en zijn behoefte aan nicotine of niet.

Hoe gebruik u u e sigaret?

Opladen van de batterij

Zonder batterij, geen stoom! De oplaadtijden variëren naargelang de modellen van de e sigaret, met een maximum van 7 uur.

Vul de Clearomiser met e-liquid

Sommige Clearomisers zijn transparant, zodat u in één oogopslag kunt zien hoeveel u giet. Niet helemaal vullen. U moet 1 of 2 millimeter over laten om de stoom goed te laten circuleren. E-liquid navullingen bij voorkeur buiten het bereik van licht bewaren, op een koele plaats. Schroef alle elementen terug.

Druk op de schakelaar

Al onze hervulbare sigaretten zijn handmatig: U moet de schakelaar omdraaien om ze te laten werken. Het voordeel van een handmatige sigaret is dat deze niet vanzelf vuurt in uw zak of tas. Als u het volledig uitschakelt, bespaart u ook de batterij. Een lichtdiode geeft aan wanneer de e-sigaret aan is. Als het knippert, betekent dit dat uw batterij moet worden opgeladen of een paar minuten moet afkoelen.

Kies u sigaret en begin aan het vapen-avontuur!


lichamelijke pijntjes staat in lijn met het ervaren van stress

“Waarom gebeurt dit met mij? Wat heb ik gedaan om deze pijnlijke knie- / hoofdpijn / rugpijn te verdienen?”

We hebben de neiging om ons deze vragen te stellen als we fysieke pijn hebben. We denken meestal dat pijn niets met ons te maken heeft, alsof we er niets aan kunnen doen, behalve ermee leren leven, en het misschien verlichten met pijnstillers.

Waarom zorgt je mentale staat voor lichamelijke pijn?

Fysieke pijn zorgt voor veel mentale stress: als we pijn hebben, is de pijn en het lijden het enige waar we aan denken. Pijn vult onze geest, en we benadrukken. En omdat we niet weten wat we aan de pijn moeten doen, gaan steeds meer pijnbestrijdingsklinieken open.

Wat is hierbij de beste oplossing?

Kijk naar de pijn op een andere manier. Er zijn verschillende mogelijkheden waardoor u dit kan terug dringen. Een voorbeeld hiervan is het snel afvallen dieet. Vaak is het namelijk zo dat lichaamsgewicht hier een rol in kan spelen. Daarnaast is het uitvoeren van meditatie sessies een goede oplossing om tot rust te komen. 


Wistjij

Hoeveel stress is te veel?

Vanwege de wijdverspreide schade die stress kan veroorzaken, is het belangrijk om je eigen limiet te kennen. Maar hoeveel stress “te veel” is, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen lijken in staat te zijn om te rollen met de stoten van het leven, terwijl anderen de neiging hebben om af te brokkelen in het gezichtsveld van kleine obstakels of frustraties. Sommige mensen gedijen zelfs op de opwinding van een stressvolle levensstijl. Hoe je de stresssignalen kunt herkennen kun je hier o.a. op de site van Ruud Meulenberg lezen. In dit artikel geven we je in iedergeval een aantal handige tips.

Factoren die van invloed zijn op je stresstolerantieniveau zijn onder andere:

Uw ondersteuningsnetwerk

Een sterk netwerk van ondersteunende vrienden en familieleden is een enorme buffer tegen stress. Wanneer je mensen hebt waar je op kunt rekenen, lijkt de druk van het leven niet zo overweldigend. Aan de andere kant, hoe eenzamer en meer geïsoleerd je bent, hoe groter het risico om te bezwijken voor stress.

Je gevoel van controle

Als je vertrouwen hebt in jezelf en je vermogen om gebeurtenissen te beïnvloeden en door te gaan met uitdagingen, is het makkelijker om stress te overwinnen. Aan de andere kant, als je gelooft dat je weinig controle over je leven hebt, dat je overgeleverd bent aan de genade van je omgeving en omstandigheden, is de kans groter dat stress je van je stuk brengt.

Jouw houding en kijk op de dingen

De manier waarop je naar het leven kijkt en de onvermijdelijke uitdagingen maakt een enorm verschil in je vermogen om met stress om te gaan. Als je over het algemeen hoopvol en optimistisch bent, ben je minder kwetsbaar. Stressharde mensen hebben de neiging om uitdagingen te omarmen, hebben een sterker gevoel voor humor, geloven in een hoger doel en accepteren verandering als een onvermijdelijk onderdeel van het leven.

Je vermogen om met je emoties om te gaan

Als je niet weet hoe je jezelf moet kalmeren als je je verdrietig, boos of verontrust voelt, heb je meer kans om gestrest en geagiteerd te raken. Het vermogen om je emoties te herkennen en er op de juiste manier mee om te gaan, kan je tolerantie voor stress vergroten en je helpen om te herstellen van tegenslag.

Je kennis en voorbereiding

Hoe meer je weet over een stressvolle situatie, inclusief hoe lang deze zal duren en wat je kunt verwachten, hoe makkelijker het is om ermee om te gaan. Als u bijvoorbeeld naar een operatie gaat met een realistisch beeld van wat u na de operatie kunt verwachten, zal een pijnlijk herstel minder stressvol zijn dan wanneer u verwachtte dat u direct weer terug zou stuiteren.

Het verbeteren van uw vermogen om met stress om te gaan

Meer lichaamsbeweging

Het verhogen van uw activiteiten is een tactiek die u nu kunt toepassen om stress te verlichten en u beter te voelen. Regelmatige lichaamsbeweging kan je stemming verbeteren en dienen als afleiding van zorgen, zodat je uit de cyclus van negatieve gedachten kunt breken die stress voeden. Ritmische oefeningen zoals lopen, rennen, zwemmen en dansen zijn bijzonder effectief, vooral als je deze mindful oefent (je aandacht richt op de fysieke gewaarwordingen die je ervaart als je beweegt).

Maak contact met anderen

De eenvoudige handeling van face-to-face praten met een ander mens kan hormonen uitlokken die de stress verlichten als je je geagiteerd of onzeker voelt. Zelfs een korte uitwisseling van vriendelijke woorden of een vriendelijke blik van een ander mens kan helpen om je zenuwstelsel te kalmeren. Breng dus tijd door met mensen die je humeur verbeteren en laat je verantwoordelijkheden je niet weerhouden van een sociaal leven. Als je geen hechte relaties hebt, of als je relaties de bron van je stress zijn, maak er dan een prioriteit van om sterkere en meer bevredigende relaties op te bouwen.

Betrek uw zintuigen

Een andere snelle manier om stress te verlichten is door een of meer van uw zintuigen te betrekken – het zicht, het geluid, de smaak, de geur, de aanraking of de beweging. De sleutel is om de zintuiglijke input te vinden die voor u werkt. Maakt het luisteren naar een opbeurend liedje je rustig? Of ruikt u gemalen koffie? Of misschien werkt het aaien van een dier snel zodat je je ontspannen voelt? Iedereen reageert een beetje anders op zintuiglijke input, dus experimenteer om uit te vinden wat het beste voor je werkt.

Leer te ontspannen

Je kunt stress niet helemaal uit je leven bannen, maar je kunt wel zelf bepalen hoezeer het je beïnvloedt. Ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie en diepe ademhaling activeren de ontspanningsreactie van het lichaam, een toestand van rust die het polaire tegenovergestelde is van de stressreactie. Wanneer deze activiteiten regelmatig worden beoefend, kunnen ze je dagelijkse stressniveau verminderen en je gevoelens van vreugde en sereniteit stimuleren. Ze verhogen ook uw vermogen om kalm te blijven en zich te verzamelen onder druk.

Eet een gezond dieet

Het voedsel dat u eet kan uw stemming verbeteren of verergeren en uw vermogen om met de stressoren van het leven om te gaan beïnvloeden. Het eten van een dieet vol verwerkt en kant-en-klaar voedsel, geraffineerde koolhydraten en suikerhoudende snacks kan de symptomen van stress verergeren, terwijl een dieet rijk aan vers fruit en groenten, hoogwaardige eiwitten en omega-3-vetzuren, je kan helpen om beter om te gaan met de ups en downs van het leven.

Neem voldoende rust

Als je je moe voelt, kan dat de stress verhogen doordat je irrationeel gaat denken. Tegelijkertijd kan chronische stress je slaap verstoren. Of u nu moeite heeft om in slaap te vallen of ‘s nachts in slaap te vallen, er zijn genoeg manieren om uw slaap te verbeteren zodat u zich minder gestrest en productiever en emotioneel in balans voelt.

Nog meer weten over stress? Kijk gerust op de site van Ruud Meulenberg voor alle artikelen over stress.