Als je een winkel hebt of een winkelketen dan wil je graag weten hoeveel mensen er in je winkel komen en of zij dan ook daadwerkelijk wat kopen. Hoe lang blijven zij in je winkel? Bij welke zaken blijven zij wat langer hangen? Als je dit allemaal weet kun je misschien wat veranderen aan de opstellingen in je winkel zodat er nog meer rendement uit gehaald kan worden.

Maar hoe kom je hier nu allemaal achter? Je kunt een heleboel personeel in zetten om dit allemaal te onderzoeken of desnoods stagiaires want die kosten niet zo veel. Maar al met al is het toch een hele klus om te onderzoeken wat je wil weten. Dat moet toch slimmer op te lossen zijn?

Het kan inderdaad slimmer met de huidige technologie. Zowat iedereen draagt tegenwoordig een smartphone met zich mee en daar wordt gebruik van gemaakt met de nieuwe toepassing retail analystics. Een smartphone is continu op zoek naar een WiFi netwerk en daar maakt deze technologie gebruik van. Zodra je een winkel of winkelcentrum binnenkomt met retail analytics wordt je telefoon direct opgemerkt en gevolgd. Als je dit niet fijn vindt dan kun je je afmelden aan het begin van de winkel. Daarvoor is het wel nodig dat je even je MAC adres opzoekt van je telefoon. Sommige mensen hebben, begrijpelijk, bezwaren tegen de inbreuk  op hun privacy.

Het signaal van je telefoon wordt gebruikt voor de passantenteller. Hiermee is direct inzichtelijk te maken hoeveel mensen er in je winkel zijn geweest gedurende een dag. Je kunt ook zien of mensen terugkomende passanten zijn en je kunt de bezoekduur winkel vastleggen. Ook kun je zien wat de favoriete route is in jouw winkel en waar veel mensen zich ophouden. Deze informatie is natuurlijk goud waard voor de gemiddelde winkelier. Dit is een van de toepassingen van de huidige technologie.

Bezoekersaantallen


Tagged with